Sponsored

Geeda


BAHAN-BAHAN :

DAGING :1/2 KG
CILI KERING :10 TANGKAI( rebus dan kisar)
BAWANG MERAH :10 BIJI (kisar)
HALIA :1 INCI (kisar)
BAWANG PUTIH :3 BIJI (kisar)
KICAP MANIS :SECUKUP RASA
ASAM JAWA
GARAM/GULA/PERASA


CARA MEMASAK

LANGKAH (1) : Rebus daging tadi sehingga hempuk, kemudian potong NIPIS NIPIS, kemudian tumbuk dengan lesung batu agak-agak sampai lembut.
PANASkan minyak goreng seketika daging yang dipotong ( goreng sekejap je)

LANGKAH (2) : Bawang, halia, bawang putih dipotong halus-halus. PANASKAN minyak kemudian goreng sehingga kekuningan (goreng berasingan)
Angkat dan letak di satu tempat. Kemudian blender bawang dan halia goreng bersama cili kering.

LANGKAH (3) : AKHIR Sekali panaskan minyak yang digunakan untuk goreng bawang tadi untuk menumis.
MASUKKAN bahan yg telah diblender, masak sehingga pecah minyak (sabar yer)..
Kemudian masukkan garam, gula, Kicap lemak manis dan masukkan air asam jawa tadi..

AMBIK daging tadi gaulkan bersama-sama. Kacau seketika biarkan api perlahan.


Geeda
abih comot mulut fara makan kentang putar.....



posing dulu .......



aiks...ni besday mama ke fara...satu pinggan kfc fara sorang yang hadap....abis ke tu....



Selamat tengah hari semua.....lama dah tak posting blog....bz jer memanjang....
2 ari lepas besday saya yang ke 29... suami belanja makan KFC... perancangan awal nak sambut ngan family kat umah mak... tapi mak plak dapat tender sediakan makanan untu 700 student UMK ( universiti malaysia kelantan) selama 7 hari start 3/7/2010....hari besday saya....emm...sedihnye....x leh la nak sambut ngan mak.... nak tak nak....kena tunda la jamuan besday saya kat umah mak.... aci la kan sambut banyak kali...

Kesian plak tengok mak sangat la sibuk memasak cam buat kenduri dah kat umah mak. walaupun dah dibantu lebih kurang 15 orang pekerja.... 3 kali sehari lak tu kena sediakan makanan...pagi,tengari ngan malam....