Sponsored

Geeda

Sape suka makan kek ni....saya tak suka makan tapi suka buat jer sebab kek ni senang nak buat...slalu buat untuk hubby jer sebab hubby memang suka kek ni....


Bahan2:

1 cawan gula
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum
1 cawan susu pekat
2 camca teh soda bikarbonat
4 biji telur
2 camca besar mentega

Cara2:

-Masak gula dengan api sederhana hingga hangus. Masukkan air & kacau hingga cair. Berhati semasa masukkan air, sbb gula tu akan meletup2...tutup periuk utk elakkan terkena percikan. Kemudian masukkan mentega.Sejukkan.

-Pukul 4 biji telur tu sehingga kembang & pekat.

-Masukkan susu pekat dan kacau sebati.

-Ayak tepung dan soda. Masukkan sedikit demi sedikit.

-Akhir sekali, masukkan gula hangus tadi...kacau rata.

-Perap adunan selama 3-4 jam.

-Bakar dgn api sederhana 160 -180 selama 45 ke 1 jam.
Geeda

Salam semua.....

Hari ni nak citer skit kenapa saya sedih sangat.....sebabnye Fara dah stop menyusu badan....hari ni dah masuk 8 hari Fara tak minum susu badan....sebelum ni kalau time nak tido jer Fara mesti peluk mama dia sambil menyusu badan...skang ni tak lagi...kalau dia nak tidur mesti dia cari teddy bear putih dia...peluk2 teddy bear 5 minit pastu tertidur dengan teddy bear....
Rasa sedih la plak....macam mana tak sedih, dah 2 tahun 9 bulan saya susukan Fara... Alhamdulillah rezeki Fara...dapat minum susu ibu sampai 2 tahun lebih....

Ha....nak tahu tak macam mana cara saya ceraikan susu badan...saya guna handyplast...betul ker ejaan ni... nak dijadikan citer minggu lepas jari saya luka kena pisau...berdarah la skit...saya tampal ngan handyplast....saya perasan muka fara macam ngeri semacam jer tengok darah kat jari mama dia... pastu malam tu masa Fara mintak nak susu badan...saya cakap ngan fara puting berdarah sebab kena gigit ngan fara....pastu saya suruh fara tolong tampalkan handyplast kat puting kononnya luka berdarah....berlakon la wat mcm sakit....start ari tu terus x mintak susu mama dia....kalau dahaga jer dia mesti minta susu botol.....

Walaupun saya agak sedih bila bercerai susu ni....tapi saya cukup puas kerana telah menyusukan Fara selama hampir 3 tahun....skang ni saya dah payah bangun malam2 bagi susu badan kat Fara....pinggang pun dah sakit akibat mengiring bagi susu malam2.....










Geeda






ASSALAMUALAIKUM.....

Selamat hari raya semua...maaf zahir batin......walaupun dah masuk 20 hari kita berhari raya...masih tak terlewat lagi kot........

Alhadulillah raya tahun ni agak meriah....tapi baru perasan raya aritu tak banyak snap gambar...memang sibuk ngan makan jer....lupa plak nak snap gambar...huhuhu....